Ga naar inhoud

aquarium licht regelaar schema?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

er is een starter te koop,om de tl s'morgens langzaam optegloeien en

s'avonds weer langzaam te dimmen.

net als het zonlicht.

dat ding kost 51€.

nu vraag ik mij af of er iemand is die mischien een schema van zoeen ding heeft.

ik bouw hem liever zelf.

Geplaatst:

om eerlijk te zijn ik heb nog nooit van een dimmer: voor tl lampen, gezien of van gehoord?

ik weet niet of je wat van tl systemen kent? maar een tl lamp gaat oplichten wanneer er voldoende spanning is (hoogspanning) en warmte, en daarvoor is de starter. de starter kan je weglaten wanneer je zorgt voor een verwarming van de lamp, brobeer het maar eens met een haardroger.

-hij die veel vraagt, weet veel-
Geplaatst:

Ik heb je per PM een link gestuurd. Daar kun je het een en ander vinden over Tl dimmers, al of niet automatisch en ook zelfbouwprojecten

@ Elektrik

Ik heb ± 30 jaar geleden al gezien dat men TL buizen kon dimmen. Het regelbereik was nog niet erg groot. Men kon dus niet ver terug dimmen zonder dat er flikkering optrad. Dit is steeds beter geworden en met de hedendaagse hoogfrequent dimmers werkt het perfect.

Geplaatst:

De moderne TL buizen zijn prima te dimmen.

De starter met dimfunctie lijkt een leuke oplossing.

De starter heeft een aantal vooringestelde dimtijden die je door een aantal keren in en uitschakelen instelt.

Deze starters bekorten de levens duur van je buizen, en zullen na verloop van tijd een dure oplossing blijken.

Voor het automatisch dimmen met behoud (zelfs verlenging) van levensduur van je buizen, zul je moeten uitwijken naar dimbare elektronische voorschakelaparaten.

Deze kan je dan dimmen met een automatische dimsturing.

Het is een hele aanschaf, maar het resultaat mag er zijn.

Een automatische dimsturing kost ongeveer €.150,- en elektronische vsa's afhankelijk van het wattage van de buizen tussen de 40 en de 70 euro.

Als je maar 1 buis op je bak hebt liggen is de starter misschien de keuze.

Heb je er zoals ik 5 van 58 Watt op liggen, weet je wat het vervangen van de buizen kost.

Geplaatst:

bedankt voor de pm.

dit is wat ik bedoel.

zal me er eens in gaan verdiepen,leuk voor de winter avond.

op div online aquarium winkels zie je een starter/dimmer te koop.

met erg weinig onderdelen,mischien is er een proc/ic kant en klaar voor te krijgen.

• Moderator
Geplaatst:

mischien een idee waar ik ook een beetje mee wil gaan spelen is met meerdere lampen of led's.deze aansturen met een lm3900.dat is soort volume meter.als je een oplopende spanning op die chip zet dan gaat er een ledje verschuiven.als je nu op de uitgangen van die chip een transistortrapje of uln2003 zet dan kan je al wat meer vermogen sturen.en als de leds dan meer naar volle aansturing gaat dan zou je de instellingen van de transistors zo kunnen instellen dat de leds feller worden.beetje moeilijk uitgelegd mischien maar een electronica hobbyist begrijpt wel wat ik bedoel.het mooie van de schakeling is dat je niet alleen een dimfunctie hebt maar een echte zon's opkomst simuleerd.die staat ook niet stil maar verschuift.nadeel is dat je meerdere lampen en bedrading in je kast hebt.het dimmen van tl's is idd. niet zo'n goedkope oplossing en zelf bouwen is lastig.vooral omdat er bijna geen schema's te vinden zijn.de tl's gaan vlugger kapot omdat er continu een spanning op de gloeidraden staan en die slijten dan vlugger.en aquariumlampen zijn niet echt goedkoop..

er bestaan wel tl lampen die langer goed blijven(zog. HF buizen) maar dat is een hele dure hobby.die tl's hebben een metalen strip op de buis waarmee de tl bestuurt wordt.en beperkte kleuren.zoiets heb ik al eens voor mijn werk moeten aansluiten.wordt veel gebruikt in ziekenhuizen en plaatsen waar je lang inzit.dit ivm met het rustigere licht.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

• 1 maand later...
Geplaatst:

Ik heb wel een goede schema voor je ;-).

Je laat dan eerst een gloeilamp langzaam opkomen, waneer die op het velstbrand laat je de tl-lamp er bij op komen en dan laat die de gloeilamp langzaam uitgaan.

S'avonds doet die het zelfde alleen andersom. Je kan hier mee ook een bestaande dimmer ombouwen ;-).

http://www.kara-inci.nl/zelfbouw_dimmer.htm

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen