pandit Geplaatst: 16 december 2003 Geplaatst: 16 december 2003 Hi Allemaal Wegens een verhuizing heb ik vorige week mijn 19 jaar oude (120cm) Sonim schotel van de gevel geschroefd. Ik was plan om voor mijn nieuwe woning een nieuwe 90 cm schotel aan te schaffen. Nu blijkt de oude schotel nog opmerkelijk goed eruit te zien (het is een professionele polyesther schotel ), alleen een beetje smerig. Probleem is dat de diameter van de toenmalige LNB's ca 2.5 cm was. Bij het intreden van het digitale tijdperk heb ik nog een grundig LNB kunnen vinden die met enige moeite paste. ALs ik deze schotel weer wil inzetten wil ik meteen een moderne Invacom 0.3 db LNB plaatsen (Mijn eerste LNB van ruim 1 kg uit 1984 was 2.5 db!!!). Nu zou ik een nieuwe kraag kunnen maken voor een nieuwe LNB, maar las op dit board dat LNB's en schotel op elkaar moeten zijn afgestemd. Kan iemand me hier duidelijkheid over geven. De oude LNB's hadden een SKEW mogelijkheid om traploos tussen vertikale en horizontale polarisatie te kunnen draaien. Dat was nodig voor de satelieten uiters Oost en West. Deze mogelijkheid lijkt bij het digitale tijdperk ook van het toneel te zijn verdwenen. Hoe wordt dit skewen tegenwoordig gedaan ? Groeten Pandit PS: Voor de time beeing heb ik een oude DBS schotel van 28 cm doorsnede voorzien van de grundig LNB en heb perfect alle astra stations :-) Wie zij er dat je voor astra een minimale diameter moest hebben van 60cm.... Pandit
Gast Geplaatst: 16 december 2003 Geplaatst: 16 december 2003 De diameter van de invacom is 4 cmgeloof ik, daar zijn in iedergeval wel losse klemmen voor te krijgen. De klem weer aan jou lnb arm zetten zal misschien wel even vogelen zijn. De skew wordt inderdaad niet meer geregeld. De satellieten kunnen tegenwoordig goed op positie worden gehouden, zonder dat ze gaan kantelen.
pandit Geplaatst: 19 december 2003 Auteur Geplaatst: 19 december 2003 Hi Stardust > De diameter van de invacom is 4 cmgeloof ik, daar zijn in > iedergeval wel losse klemmen voor te krijgen. 4 cm lijkt de nieuwe standarad te zijn voor de hals > De klem weer aan jou lnb arm zetten zal misschien wel > even vogelen zijn. Dat zal wel lukken, Ik vraag me af of de feedhoorn van deze invacom optimaal is voor mijn 120CM offset. > De skew wordt inderdaad niet meer geregeld. > De satellieten kunnen tegenwoordig goed op positie worden > gehouden, zonder dat ze gaan kantelen. Dat wordt dus zorgen dat de LNB initieel goed recht op de schotel wordt gemonteerd. Bedankt voor je antwoord, wij gaan aan de slag Pandit
Gast Geplaatst: 19 december 2003 Geplaatst: 19 december 2003 Citaat: Dat wordt dus zorgen dat de LNB initieel goed recht op de schotel wordt gemonteerd. Als je een draaibare schotel hebt zul je zien dat de schotel kantelt, en de lnb dus ook. De lnb komt dan onder de goede hoek tov het satelliet signaal te staan. De skew was vroeger vooral nodig om verschillen tussen de diverse satllieten te korrigeren. Ik heb met mijn corotor nog steeds de mogelijkheid om de skew te regelen, soms kan ik er nog een kleine verbetering mee maken.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen