Reiderlander Geplaatst: 3 januari 2004 Geplaatst: 3 januari 2004 Laaste ronald met multiboot op usb. Hoe kun je veilig je usb stick verwijderen? dus gewoon met Ronald in flash, zonder stick zonder een flash erase uit te voeren? Zou de stick ook nog graag elders willen gebruiken. Kan dit? Johan
Reiderlander Geplaatst: 3 januari 2004 Auteur Geplaatst: 3 januari 2004 Ik bedoel meer softwarematige gevolgen. stel je hebt een multiboot system onder ronald. enige images op usb stick etc. Je doet het systeem uit,verwijderd usb stick vervolgens het spul weer aan. Krijg je dan geen foutmelding "couldn't mount usb device" of iets dergelijks. Nu kan je dit eenvoudig proberen, door bovengenoemde uit te voeren, maar heb geen belang bij een vastloper waarbij alleen een flash erase helpt. Wil gewoon usb stick netjes verwijderen, ook software matig. Johan
fredsat Geplaatst: 3 januari 2004 Geplaatst: 3 januari 2004 Heb ik hier wel vaker gedaan. Geen vreemde foutmeldingen gezien. Als je de stick weer plaats het vertrouwde boot menu van de multiboot, uiteraard alleen wanneer de files er nog op aanwezig zijn. VU+ DUO, Open Pli
Reiderlander Geplaatst: 3 januari 2004 Auteur Geplaatst: 3 januari 2004 Bedankt voor alle info. Is trouwens wel een leuke optie, die multiboot. Johan
Ronaldd Geplaatst: 3 januari 2004 Geplaatst: 3 januari 2004 Ik vind het niet zo verstandig het USB device er zomaar uit te trekken. Het filesysteem is nl. gemount en wordt bij het uittrekken niet ge-unmount. Het beste is de DB uit zetten en dan de stick eruit halen Ik verwacht niet dat het hardware matig kwaat kan, dus alleen software matig. Ronald My DM(800|7025) is Ronaldd powered
Gast Geplaatst: 4 januari 2004 Geplaatst: 4 januari 2004 Citaat: Ik vind het niet zo verstandig het USB device er zomaar uit te trekken. Het filesysteem is nl. gemount en wordt bij het uittrekken niet ge-unmount. Daarom moet je ook alleen een filesysteem gebruiken waarbij dat "geen kwaad kan"... Met FAT of ext2 kun je wel problemen krijgen maar met ext3 of reiserfs zou hij daar tegen moeten kunnen.
Reiderlander Geplaatst: 4 januari 2004 Auteur Geplaatst: 4 januari 2004 Ik doe de dreambox helemaal uit, trek usb stick eruit zet box weer aan. Geen problemen. Vindt het toch beter om dreambox helemaal uit te doen, zodat stickje helemaal vrij van spanning is, er brand nl ook nog een klein rood ledje op in standby toestand. Dus gewoon uit en dan aan de stekkers trekken,alhoewel ik weet dat usb in principe "hot plugable" is. Neem ik geen risico's met de dm. Hiermee voorkom ik ook het "unmount" probleem zoals Ronald als schreef. Johan
Gast Geplaatst: 4 januari 2004 Geplaatst: 4 januari 2004 Citaat: Dus gewoon uit en dan aan de stekkers trekken,alhoewel ik weet dat usb in principe "hot plugable" is. Neem ik geen risico's met de dm. Hiermee voorkom ik ook het "unmount" probleem zoals Ronald als schreef. Je moet uiteraard zelf weten wat je doet, maar nodig is het niet echt. USB is ontworpen om in en uit te pluggen met de spanning erop, en ext3 en reiserfs zijn ontworpen om intact te blijven zonder umount. Bij een Windows machine moet je dit niet doen omdat die met FAT fs werkt op de memory key en kennelijk geen moeite doet om het filesysteem consistent achter te laten als er niks mee gedaan wordt. Trek je een memory key uit een Windows machine dan krijg je meteen een popup dat je dat niet had moeten doen en dat het dataverlies kan geven, en inderdaad heb ik op het werk wel eens gezien dat een digitale camera (wat hetzelfde is als een memory key) in de soep draaide door zo iets, en opnieuw geinitialiseerd moest worden. Met Linux is me dit nog nooit gebeurd.
Lucky_Luke Geplaatst: 4 januari 2004 Geplaatst: 4 januari 2004 Ook ext3 moet clean worden afgesloten als je data loss wilt voorkomen. Bij een unclean disconnect is (i.t.t ext2) niet de integrity vh FS aangetast maar het journaal. Het zou mij niet verbazen als hetzelfde opgaat voor ReiserFS Ook kunnen verschillende processen in de Box hangen als er niet ge-unmount wordt. Unmounten of uitzetten lijkt mij dus ook beter dan gewoon uitpluggen. Lucien
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen