Ga naar inhoud

Nieuwe FTP users/accounts aanmaken op Dreambox?!

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Luitjes.

Wat ik me afvraag is of en hoe ik nieuwe FTP users kan aanmaken met de standaard Dreambox FTP-server. En mocht dit niet kunnen is dit dan met een andere applicatie mogelijk?

Ik wil naast de standaard root user ook wat eigen users aanmaken met eigen home directories. Maar hoe?!?!?!?

Thanx alvast!

Geplaatst:
Citaat:
Hallo Luitjes.

Wat ik me afvraag is of en hoe ik nieuwe FTP users kan aanmaken met de standaard Dreambox FTP-server. En mocht dit niet kunnen is dit dan met een andere applicatie mogelijk?
Ik wil naast de standaard root user ook wat eigen users aanmaken met eigen home directories. Maar hoe?!?!?!?

(iemand anders vertelt hoe je een andere FTP server installeert maar dat vroeg je niet)

Telnet naar de dreambox, log in als root en tik in:

vi /etc/passwd
Gousernaam::500:0::/var/tmp:/bin/sh
<ESC>ZZ

passwd usernaam
(geef 2 keer het password)

klaar.

Ipv /var/tmp kun je een andere default directory opgeven.
(er bestaat een commando adduser wat je ipv die vi /etc/passwd zou kunnen gebruiken, is wat gebruikersvriendelijker, maar helaas werkt dat meestal niet)
Geplaatst:

Hiermee maak ik een nieuwe user aan die dus ook kan telnetten enzo of zie ik dat verkeerd?

Het gaat alleen om een extra FTP user.

Thanx.

Geplaatst:

Een ftp server die standaard bij UNIX/linux en ook de dreambox zit maakt gebruik van de /etc/passwd file voor user administratie. Je moet dus een systeem user aanmaken om er met FTP bij te kunnen. Die systeem user kan dan idd ook via telnet aanloggen.

De FTP server op gamesquad heeft virtual user support, maar daar moet je wel ong 20Mb op je harddisk instaleren.

Ronald

My DM(800|7025) is Ronaldd powered

Geplaatst:

@ronaldd

Ok bedankt, dan probeer ik eerst wel mijn PC wel bereikbaar te maken op het netwerk. Dan heb ik toch iets meer controle met serv-u ofzo.

Thanx

Geplaatst:
Citaat:
Hiermee maak ik een nieuwe user aan die dus ook kan telnetten enzo of zie ik dat verkeerd?
Het gaat alleen om een extra FTP user.

Thanx.

Ja die user kan ook telnetten. Maar hij mag niet zoveel.
Als je niet wilt telnetten kun je /bin/sh veranderen in /bin/false

Die /etc/passwd file is de normale file waarin gebruikers van het Linux systeem staan, met hun password, nummer, groep, volledige naam, homedirectory en shell.
Geplaatst:

Ok thanx, dan forward ik gewoon alleen de ftp poort!

Met deze info kom ik er wel uit.

Thanx allemaal.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen