Gast Geplaatst: 8 januari 2004 Geplaatst: 8 januari 2004 Ik heb nu geruime tijd een dreambox en eigenlijk geen enkel probleem ervaren. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is het volgende: Hoe is het geheugen van de dreambox opgebouwd. Er is flash geheugen, een boot gedeelte en RAM geheugen. Maar ik heb geen idee welke gedeelten van de software waar zitten. En wat er gebeurt als er een flash erase wordt uitgevoerd. Van het imagebestand zit er dan ook in, maar die wordt niet gewist. heeft iemand zin om mij hierin wat verder te helpen. Noch bij sjerom, noch bij ***ongewenste_link*** noch bij dreambox.net.au heb ik dit gevonden. en ook een zoektocht hier op geheugen e.d levert geen antwoord.
Ronaldd Geplaatst: 8 januari 2004 Geplaatst: 8 januari 2004 Het flash is zo ingedeeld: /proc > cat /proc/mtd dev: size erasesize name mtd0: 00600000 00020000 "DreamBOX cramfs" mtd1: 001c0000 00020000 "DreamBOX jffs2" mtd2: 00040000 00020000 "DreamBOX OpenBIOS" mtd3: 007c0000 00020000 "DreamBOX (w/o bootloader)" mtd4: 00800000 00020000 "DreamBOX (w/ bootloader)" mtd5: 004e0000 00020000 "DreamBOX SquashedFS" Het cramfs gedeelte is het grootste stuk (6.1M) en daar wordt de image in geplaatst. Het jffs2 gedeelte is het stuk waar de settings worden opgeslagen (/var) en is 1.8M groot. Vervolgens zit er een bootloader in en een bios. Het squashedfs gedeelte heeft een overlap met cramsfs gedeelte en bevat dus een deel van de image. Het totale flash is 8M groot. en dan heb je nog het RAM. daar heeft de dreambox 64M van. 32M is beschikbaar voor linux applicaties (zoals enigma) 16M schijnt door de kernel in gebruik te zijn voor de drivers en dan schijnt er nog 16M te roesten. Maar of dat nu nog steeds zo is weet ik niet, mischien gebruiken de drivers nu wel 32M. In ieder geval hebben de applicatie nog steeds 32M Ronald My DM(800|7025) is Ronaldd powered
Gast Geplaatst: 8 januari 2004 Geplaatst: 8 januari 2004 In aanvulling op wat Ronaldd al schreef: het is dus het /var gedeelte (jffs2) wat gewist wordt bij een flash erase. Dat bevat alleen je instellingen en zenders, niet de software. Als je een erase gedaan hebt worden er default instellingen in gecopieerd en wordt aan enigma de opdracht gegeven om bepaalde instelmenu's automatisch op te starten (taal, tijdzone, satellietconfiguratie, scannen). Over zaken op dit nivo kun je veel vinden op deze site: http://t-hydron.verkoyen.be/
Gast Geplaatst: 8 januari 2004 Geplaatst: 8 januari 2004 @ronald & Robbb Dank jullie voor deze snelle reactie, hiet kom ik een stuk verder mee.
Hyunday magic Geplaatst: 8 januari 2004 Geplaatst: 8 januari 2004 Dan heb ik ook nog een vraagje. Het is mij nog nooit gelukt om de erase.img er in te zetten ( niet dat dit vaak nodig is). Ik krijg altijd de melding dat de flash te klein is. ook een back up met "cat" krijg ik er niet in. Erg vreemd allemaal. Ps ik heb een box van de eerste lichting. Magic The latest Pli in the box. Vu+ Duo,Dm7000, Triax+ Stab en Wavefrontier T55
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen