Gast Geplaatst: 16 februari 2004 Geplaatst: 16 februari 2004 Dag, Ik ontvang TV5 zowel op de NSS 7 (C band) als op de W4 (Ku band). Nu zit er tussen deze twee satellieten een vertraging van +/- 6 sec voor de W4. Ik veronderstel dat zij daar eerst het signaal in Zuid Afrika oppikken en dan naar hun sat doorsturen. Maar 6 seconden lijkt me toch lang, met welke snelheid planten satsignalen zich voor ? Ik dacht dat het met de snelheid van het licht was, maar dat ziet er me zo niet uit. Groetjes
prutsie Geplaatst: 16 februari 2004 Geplaatst: 16 februari 2004 Klopt, het signaal reist met 300.000 kilometer / seconde. Wat vaak tijd kost is het coden of decoden van een signaal. bv. van analoog naar Mpeg. Dit fenomeen kan je met je gsm telefoon al heel simpel waarnemen. bel met je gsm je vaste telefoonaansluiting en je zal merken dat er een begoorlijke (paar tienden van seconde) vertraging is. Dit is niet vanwege de afstand maar puur het coden van het signaal. Waarom er 6 seconden tussen 2 identieke kanalen zit weet ik ook niet, het is wel erg lang. Er zal echter best een verklaring voor zijn. groeten, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen