Ga naar inhoud


Weinig te kiezen bij de kabel (pak een schotel !)


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

uit: NU.nl

 

Kijker heeft te weinig te kiezen bij kabel-tv

 

Uitgegeven: 16 maart 2004 17:50

 

DEN HAAG - Het kabinet wil af van de situatie dat kabelmaatschappijen de tv-kijker alleen pakketten met veel programma's aanbieden. Het gaat met de kabelsector overleggen over een "vastrechtmodel". Net als bij de telefonie wordt dan een vast bedrag in rekening gebracht voor de aansluiting op het netwerk. Vervolgens wordt betaald naarmate men programma's wenst te ontvangen.

 

Dat staat in de nota "omroep via de kabel" van minister Brinkhorst (Economische Zaken) waarmee het kabinet heeft ingestemd. De D66-bewindsman wil hiermee bereiken dat net als in de telefonie Tele2-achtige ondernemingen ontstaan. Zij hebben zelf geen netwerk, maar kunnen wel abonnementen verkopen door ruimte te huren op de kabel.

 

Commerciële omroepen

 

Als het vastrecht is betaald, wordt van alles mogelijk. De aanbieders van de programma's, bijvoorbeeld commerciële omroepen, kunnen aan de kabelmaatschappij betalen voor doorgifte. Het kan ook zijn dat de consument daarvoor betaalt via de rekening voor het programmapakket.

 

Als de programma-aanbieder betaalt, kan die nog kiezen of de consument extra moet betalen, zoals gebeurt bij [color:"red"] Canal+ [/color] In dit spel kunnen zogeheten "packagers", een soort makelaars, ruimte huren op de kabel en overeenkomsten sluiten met programma-aanbieders en met kijkers.

 

Het kabinet verwacht dat ze kleinere pakketten zullen aanbieden tegen scherpe prijzen. Het valt te verwachten dat onder druk van die concurrentie "de kabelexploitanten vervolgens zelf meer keuzevrijheid gaan bieden."

 

Kabinet

 

Het kabinet had eigenlijk verwacht dat eerder al meer concurrentie was ontstaan op de "markt" van de tv. De kijker kan immers kiezen tussen de kabel, een schotel of een spriet. Meer dan 90 procent van de kijkers maakt gebruik van de kabel, zo'n acht procent van de satelliet en minder dan één procent van signalen uit de ether, hetgeen vandaag de dag ook kan bij digitale televisie.

 

De markt van de kabeltelevisie wordt gedomineerd door drie maatschappijen: UPC (38 procent), Essent (27 procent) en Casema (21 procent). Het kabinet wil nu de concurrentie bevorderen door regels te maken over toegang tot de kabel en de prijzen die de maatschappijen mogen berekenen.


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...