Ga naar inhoud


dream aansluiten met crossoverkabel


Gast

Aanbevolen berichten


Ik heb de Dreambox met een crosscable op de desktop PC aangesloten. Alleen de laptop is via Wifi verbonden met een access point naast de desktop.

 

Dreambox draadloos zal lastiger zijn, misschien met 2 Access Points? 1 op de dreambox en 1 op de router/pc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Dreamboxwatcher,

 

Over de benodigde kabel is inmiddels het nodige gezegd. Het antwoord van BigFoot laat weinig ruimte voor twijfel over als het goed is. Let op: zodra je een hub, router of switch in het netwerk opneemt moet je alleen maar "rechte" kabels gebruiken (d.w.z. 1-1, 2-2, 3-3 etc).

 

Netwerkinstellingen op de PC (kleine verschillen afhankelijk van Windows-versie, dit is voor Win2000, engels):

1. Klik met rechtermuistoets op "My network places", kies "Properties"

2. Klik met rechtermuistoets op "Local area connection", kies "Properties"

3. Klik links op Internet Protocol (TCP/IP) en daarna op "Properties"

4. Kies "Use the following IP address" en vul de volgende waarden in:

IP address: 192.168.1.10

Subnet mask: 255.255.255.0

Default gateway: 192.168.1.11

 

Je kunt andere IP-adressen gebruiken, maar je loopt het risico om een publiek Internet-adres te gebruiken en later conflicten met routers te vooroorzaken.

 

Op de dreambox stel je het volgende in:

IP-Adres: 192.168.1.11

Netmask: 255.255.255.0

Nameserver: 127.0.0.1 (of DNS-server van provider, bijv. 194.109.6.66)

Gateway: 192.168.1.10

 

Even een paar belangrijke zaken:

- Als de PC via modem/telefoonlijn of USB/ADSLmodem op het internet is aangelogd kun je problemen hebben met het zien van het lokale netwerk (lees: dreambox). Verbreek dus de verbinding met Internet tijdens het testen.

- Als er firewall software op de PC is geïnstalleerd kan die roet in het eten gooien. zet die TIJDELIJK uit als je problemen ervaart. Let op: Windows XP heeft ook een ingebouwde firewall.

- Aangezien je in deze configuratie geen nameserver hebt (die benader je immers via Internet) kun je de dreambox alleen via zijn IP-adres benaderen (zowel vanuit de browser, je FTP client als Telnet), tenzij je een regel toevoegt aan \winnt\system32\drivers\etc\lmhosts

- De dreambox heeft een autosensing netwerkadapter. Dat wil zeggen dat hij op basis van het signaal zelf uitzoekt of het 10 of 100Mbit/sec moet worden. Dit geeft soms conflicten als je PC dat ook doet. Zet daarom de netwerkadapter van je PC vast op 100Mbit/sec, full duplex (te vinden onder "My network places, properties, local area connection, Configure, Advanced, Link Speed & duplex).

- Verwijder de andere protocollen (IPX/SPX, NETBEUI). Het kost alleen maar tijd om de drivers te laden en het vertraagt je netwerk.

 

Succes,

 

dMITRY

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Victor

 

Je kan de droomdoos draadloos maken dmv een WIFI PRintservertje. (althans dat gebruik ik).

 

Je hebt een kastje(Lucent Orinoco WaveLan) die stel je dat hij praat met je draadloze netwerk. Vervolgens sluit je die aan dmv een gewone korte netwerkkabel naar je droomdoos.

Die wordt dus via het kastje draadloos en klaar is klare.

 

Ik gerbuik DHCP dus werkt als een treintje.

 

see ya

 

Jeejee99

Begon er iets van te snappen totdat ik een dreambox kreeg. Maar dat gaat me ooit ook nog eens lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

JJ99,

 

>>Je kan de droomdoos draadloos maken dmv een WIFI PRintservertje<<

 

Dat begrijp ik. Maar het is wel een dure oplossing.

 

Wat ik in gedachten had is een USB WiFi stickje (bv. Sweex van eur. 29) Helaas begrijp ik nog te weinig van Linux om te weten of dat wel werkt.

 

Het heeft gelukkig geen haast.

 

mvg, Victor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...